Personal tools
Laboratoire d'InfoRmatique en Image et Systèmes d'information

Skip to content. | Skip to navigation

Laboratoire d'InfoRmatique en Image et Systèmes d'information
UMR 5205 CNRS / INSA Lyon / Université Claude Bernard Lyon 1 / Université Lumière Lyon 2 / École Centrale de Lyon
You are here: Home > equipes

Team SICAL : Situated Interaction, Collaboration, Adaptation and Learning

Display the presentation of the Team
Coordinator Christine Michel Assistant coordinator Elise Lavoué
Beginning date Jan 01, 2015
The team Situated Interaction, Collaboration, Adaptation and Learning belongs to the Pole Interactions and cognition
Presentation Members News Publications International relationships Industrial relationships Projects and Research conventions

Publications LIRIS for team Situated Interaction, Collaboration, Adaptation and Learning (SICAL) (140)

  • 2018 (12)
    • Journals (4)
      • International journals with peer review (4)
        •  Alina Barbu, Julien Laurent-Varin, Felix Perosanz, Flavien Mercier & Jean-Charles Marty (2018). « Efficient QR sequential least square algorithm for high frequency GNSS precise point positioning seismic application ». Advances in Space Research, vol. 61, 1, pp. 448-456. doi : 10.1016/j.asr.2017.10.032. HAL : hal-01671057.
        •  Mohammed Tadlaoui, Karim Sehaba, Sébastien George, Azeddine Chikh & Karim Bouamrane (2018). « Social recommender approach for technology-enhanced learning ». International Journal of Learning Technology. doi : 10.1504/IJLT.2018.091631. HAL : hal-01798108. .
        •  Charles Perin, R Vuillemot, C Stolper, J Stasko, J. Wood & S Carpendale (2018). « State of the Art of Sports Data Visualization ». Computer Graphics Forum. HAL : hal-01806107. .
        •  Elise Lavoué, Baptiste Monterrat, Michel Desmarais & Sébastien George (2018). « Adaptive Gamification for Learning Environments ». IEEE Transactions on Learning Technologies, pp. 1-12. doi : 10.1109/TLT.2018.2823710. HAL : hal-01784233. .
    • Conferences (5)
      • International conferences with peer review (3)
        •  Panagiotis Papadakis, Christophe Lohr, Marin Lujak, Abir Karami, Ioannis Kanellos, Guillaume Lozenguez & Anthony Fleury (2018). « System Design for Coordinated Multi-Robot Assistance Deployment in Smart Spaces ». IEEE International Conference on Robotic Computing, 31 january 2018, Los Angeles (États-Unis). HAL : hal-01699838. .
        •  Adam Rule, Aurélien Tabard & James Hollan (2018). « Exploration and Explanation in Computational Notebooks ». ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 21 april 2018, Montréal (Canada). HAL : hal-01676633. .
        •  Hallifax Stuart, Jean-Charles Marty, Audrey Serna & Elise Lavoué (2018). « A Design Space For Meaningful Structural Gamification ». ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 21 april 2018, Montréal (Canada). HAL : hal-01741154. .
      • National conferences with peer review (2)
        •  Loïc Caroux, Eric Campo, Nadine Vigouroux, Eric Bourreau, Maureen Clerc, Philippe Gorce, Christian Graff, Marianne Huchard, Dan Istrate, Julien Jacquier-Bret et al. (2018). « MAN : Mise en Place d'une Méthode d’Évaluation Croisée de l'Accès aux Ressources Numériques ». HANDICAP 2018, 15 june 2018, Paris (France), pp. 211-212. HAL : hal-01815554. .
        •  Hallifax Stuart (2018). « DMsAG une classification d'éléments ludiques pour la ludification adaptative ». Septièmes Rencontres Jeunes Chercheurs en EIAH (RJC EIAH 2018), 6 april 2018, Besançon (France). HAL : hal-01769538. .
    • Others (3)
  • 2017 (32)
    • Journals (8)
    • Conferences (19)
      • International conferences with peer review (12)
        •  Francesco Vitale, Joanna Mcgrenere, Aurélien Tabard, Michel Beaudouin-Lafon & Wendy Mackay (2017). « High Costs and Small Benefits: A Field Study of How Users Experience Operating System Upgrades ». CHI 2017, 11 may 2017, Denver (États-Unis), pp. 4242-4253. doi : 10.1145/3025453.3025509. HAL : hal-01493415. .
        •  Lili Tong, Audrey Serna, Sébastien George & Aurélien Tabard (2017). « Supporting Decision-making Activities in Multi-Surface Learning Environments ». Proceedings of the 9th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2017), 21 april 2017, Porto (Portugal), pp. 70-81. HAL : hal-01493815. .
        •  Carine Touré, Christine Michel & Jean-Charles Marty (2017). « How to promote informal learning in the workplace? The need for incremental design methods ». 9th International Conference on Computer Supported Education (CSEDU 2017), 23 april 2017, Porto (Portugal), pp. 220-229. doi : 10.5220/0006355502200229. ArXiv : 1709.09945. HAL : hal-01478273. .
        •  Mohamed Ez-Zaouia & Elise Lavoué (2017). « EMODA: a tutor oriented multimodal and contextual emotional dashboard ». Seventh International Learning Analytics & Knowledge Conference (LAK 2017), 17 march 2017, Vancouver (Canada), pp. 429-438. doi : 10.1145/3027385.3027434. HAL : hal-01497669. .
        •  Lili Tong, Aurélien Tabard, Sébastien George & Audrey Serna (2017). « Horizontal vs. Vertical: How the Orientation of a Large Interactive Surface Impacts Collaboration in Multi-Surface Environments ». 16th IFIP Conference on Human-Computer Interaction (INTERACT), 29 september 2017, Mumbai (Inde), pp. 202-222. doi : 10.1007/978-3-319-67687-6_14. HAL : hal-01597913. .
        •  Bertrand David & René Chalon (2017). « Fresh and Frozen Food Box/Lockers as part of Market, e-Market and Collaborative Economy Smart City Environment ». 6th IEEE International Conference on Advanced Logistics and Transport (ICALT), 27 july 2017, Bali (Indonésie), pp. 100-105. HAL : hal-01640084.
        •  Afef Ghannem, Khchérif Raoudha, Henda Hajjami Ben Ghézala & Karim Sehaba (2017). « Towards Serious Game Content-Extraction for a Pedagogical Evaluation ». International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 3 july 2017, Timisoara (Roumanie). HAL : hal-01639825.
        •  Elise Lavoué, Gaëlle Molinari & Maxence Trannois (2017). « Emotional Data Collection Using Self-Reporting Tools in Distance Learning Courses ». 17th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT 2017), 7 july 2017, Timisoara (Roumanie), pp. 377-378. doi : 10.1109/ICALT.2017.94. HAL : hal-01643134. .
        •  Rubiela Carrillo, Clément Renaud, Yannick Prié & Élise Lavoué (2017). « Dashboard for monitoring student engagement in mind mapping activities ». 2017 IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 3 july 2017, Timisoara (Roumanie), pp. 433-437. doi : 10.1109/ICALT.2017.100. HAL : hal-01631926. .
        •  Baptiste Monterrat, Amel Yessad, François Bouchet, Elise Lavoué & Vanda Luengo (2017). « MAGAM: A Multi-Aspect Generic Adaptation Model for Learning Environments ». European Conference on Technology Enhanced Learning (EC-TEL 2017), 15 september 2017, Tallinn (Estonie), pp. 139-152. doi : 10.1007/978-3-319-66610-5_11. HAL : hal-01578380.
        •  Qinjie Ju, Stéphane Derrode & René Chalon (2017). « Utilisation de l'Eye-tracking pour l'Interaction Mobile dans un Environnement Réel Augmenté ». 29ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, 1 september 2017, Poitiers (France), 5 p. HAL : hal-01577862. .
        •  Guillaume Loup, Audrey Serna & Sébastien George (2017). « A Community-Based Development Tool for immersive interactions ». 29ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, 1 september 2017, Poitiers (France), 2 p. HAL : hal-01577688. .
      • National conferences with peer review (7)
        •  Baptiste Monterrat, François Bouchet, Elise Lavoué & Vanda Luengo (2017). « Vers une adaptation des apprentissages générique et multi-aspects ». ORPHEE-RDV 2017 Atelier "Personnalisation et adaptation dans les environnements d'apprentissage : un regard interdisciplinaire sur les perspectives de recherche" -, 30 january 2017, Font-Romeu (France). HAL : hal-01523750. .
        •  Romain Vuillemot (2017). « Exploration Visuelle de Données Spatio-Temporelles Brutes ». Atelier Visualisation d'informations, interaction et fouille de données, 24 january 2017, Grenoble (France). HAL : hal-01538414. .
        •  Jean-Marie Gilliot, Marc Nagels, Marie-Hélène Abel, Laurie Acensio, Nathalie Algave, Serge Garlatti, Nathalie Guin, Christine Michel & Fatiha Tali (2017). « Comment créer des environnements d'apprentissage formels, non formels, informels au service des apprenants pour accroître leur pouvoir d'agir ? ». ORPHEE RDV 2017 : Orphée Rendez-vous réseau d' e-Education, 1 february 2017, Font Romeu (France), pp. 1-4. HAL : hal-01522956. .
        •  Carine Touré, Christine Michel & Jean-Charles Marty (2017). « Apprentissage informel sur le lieu de travail. Comment exploiter les principes des réseaux sociaux ». ORPHEE-RDV 2017 Atelier : L’Apprenant acteur principal de son parcours tout au long de sa vie, 1 february 2017, Font-Romeu (France). HAL : hal-01562345. .
        •  Baptiste Monterrat, Amel Yessad, François Bouchet, Elise Lavoué & Vanda Luengo (2017). « MAGAM : Un modèle générique pour l’adaptation multi-aspects dans les EIAH ». Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain, 9 june 2017, Strasbourg (France), pp. 29-40. HAL : hal-01517137.
        •  Carine Touré, Christine Michel & Jean-Charles Marty (2017). « Adaptation des réseaux sociaux d'entreprise pour favoriser l'apprentissage informel sur le lieu de travail ». 8ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2017), 9 june 2017, Strasbourg (France), pp. 89-100. ArXiv : 1709.09413. HAL : hal-01512375. .
        •  Rubiela Carrillo, Clément Renaud, Yannick Prié & Élise Lavoué (2017). « Tableau de bord pour le suivi de l'engagement des apprenants lors de la construction de cartes mentales ». 8ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2017), 6 june 2017, Strasbourg (France), pp. 113-124. HAL : hal-01631931. .
    • HDR, thesis (1)
      • Thesis (1)
        •  Lili Tong (2017). « Designing and Analyzing Collaborative Activities in Multi-Surface Environments ». HAL : tel-01580969. .
    • Book edition (books, chapters, seminars, congress, special numbers) (4)
      •  Jakob Bardram, Morten Esbensen & Aurélien Tabard (2017). « Activity-Based Collaboration for Interactive Spaces ». Collaboration Meets Interactive Spaces, pp. 233-257. doi : 10.1007/978-3-319-45853-3_11. HAL : hal-01436498. .
      •  Elena Codreanu, Christine Michel, Marc-Eric Bobillier-Chaumon & Olivier Vigneau (2017). « Assessing the Adoption of Virtual Learning Environments in Primary Schools: An Activity Oriented Study of Teacher’s Acceptance ». Computers Supported Education, Costagliola, G, Uhomoibhi, J, Zvacek, S, McLaren, B.M., Springer International Publishing, pp. 513-531. HAL : hal-01562342.
      •  Elise Lavoué, Hendrik Drachsler, Katrien Verbert, Julien Broisin & Mar Pérez-Sanagustín (2017). « Data Driven Approaches in Digital Education. ». Springer International Publishing. doi : 10.1007/978-3-319-66610-5. HAL : hal-01643106.
      •  Mohamed Salim Bouhlel, Ali Khalfallah, Hedi Amri, Malek Gargouri, Mohamed Karim Abdmouleh & Bertrand David (2017). « Discrete Wavelet Transforms for PET Image Reduction/Expansion (wavREPro) ». Soft Computing Applications - Proceedings of the 7th International Workshop Soft Computing Applications (SOFA 2016), Balas V, Jain L, Balas M., Springer, pp. 524-539. doi : 10.1007/978-3-319-62521-8_45. HAL : hal-01648634.
  • 2016 (40)
    • Journals (11)
      • International journals with peer review (8)
      • National journals with peer review (3)
        •  Christine Michel, Marie-Thérèse Têtu-Delage, Pierre-Antoine Champin & Laetitia Pot (2016). « Stimuler la patrimonialisation socio-culturelle par des plateformes du Web ». Les Cahiers du numérique, vol. 12, 3, pp. 31-50. doi : 10.3166/lcn.12.3.31-50. HAL : hal-01291003.
        •  Karim Sehaba & Revy Phillipe (2016). « Evaluation des fonctions cognitives et linguistiques à l’aide d’un serious game adaptatif ». Rééducation orthophonique. HAL : hal-01337439.
        •  Olivier Champalle, Karim Sehaba & Alain Mille (2016). « Observation et analyse de comportements des utilisateurs à base de traces. ». Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série TSI : Technique et Science Informatiques. HAL : hal-01361193.
    • Conferences (25)
      • International conferences with peer review (21)
        •  Bertrand David, René Chalon & Chuantao Yin (2016). « Collaborative Systems & Shared Economy (Uberization): Principles & Case Study ». 2016 International Conference on Collaboration Technologies and Systems (CTS), 4 november 2016, Orlando, Florida (États-Unis), pp. 57-63. doi : 10.1109/CTS.2016.0029. HAL : hal-01496215.
        •  Bertrand David, René Chalon & Chuantao Yin (2016). « Eight Years of R&D in the Freight & Passenger Transportation Context in the Smart City Perspective: ICT Principles and Applications ». IEEE 14th International Conference on Smart City, 14 december 2016, Sydney (Australia), pp. 1289-1296. doi : 10.1109/HPCC-SmartCity-DSS.2016.0183. HAL : hal-01496289.
        •  Audrey Serna, Simon Pageaud, Lili Tong, Sébastien George & Aurélien Tabard (2016). « F-formations and Collaboration Dynamics Study for Designing Mobile Collocation ». 18th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services Adjunct (MobileHCI 2016), 9 september 2016, Florence (Italie), pp. 1138-1141. doi : 10.1145/2957265.2962656. HAL : hal-01387991. .
        •  Eric Sanchez, Claudine Piau-Toffolon, Lahcen Oubahssi, Audrey Serna, Iza Marfisi-Schottman, Guillaume Loup & Sébastien George (2016). « Toward a Play Management System for Play-Based Learning ». European Conference on Technology Enhanced Learning,, 15 september 2016, Lyon (France), pp. 484-489. doi : 10.1007/978-3-319-45153-4_47. HAL : hal-01383214. .
        •  Romain Vuillemot & Samuel Huron (2016). « Glitches as a Generative Design Process ». IEEE VIS 2016 Arts Program proceedings, 28 october 2016, Baltimore (États-Unis). HAL : hal-01583843. .
        •  Marie Lefevre, Nathalie Guin, Jean-Charles Marty & Florian Clerc (2016). « Supporting Teaching Teams in Personalizing MOOCs Course Paths ». European Conference on Technology Enhanced Learning, 13 september 2016, Lyon (France), pp. 605-609. doi : 10.1007/978-3-319-45153-4_73. HAL : hal-01637289.
        •  Joseph Garnier, Jean-Charles Marty & Karim Sehaba (2016). « Familiarity Detection with the Component Process Model ». 16th International Conference on Intelligent Virtual Agents (IVA 2016), 23 september 2016, Los Angeles, CA (États-Unis), pp. 373-377. doi : 10.1007/978-3-319-47665-0_36. HAL : hal-01531558. .
        •  Bertrand David, René Chalon & Chuantao Yin (2016). « Collaborative systems & Shared Economy (Uberization): Principles & Case Study ». EEE'16 - The 2016 International Conference on e-Learning, e-Business, Enterprise Information Systems, and e-Government, 28 july 2016, Las Vegas, Nevada (États-Unis), pp. 134-140. HAL : hal-01496630.
        •  Chen Wang, Bertin Nayo, Bertrand David & René Chalon (2016). « Dynamic Road Lane Management: Driver’s Real-time Acceptability and Usability Evaluation Tool ». 5th IEEE International Conference on Advanced Logistics and Transport (IEEE ICALT’2016), 3 june 2016, Kraków (Pologne), In print-6 pages. HAL : hal-01496689.
        •  Bertrand David (2016). « Eight years of R&D in freight & passengers transportation context in Smart City perspective ICT principles and applications ». Franco-British Symposium on Intelligent Systems 2016, 5 october 2016, London (Royaume-Uni). HAL : hal-01496695.
        •  Bertrand David (2016). « Collaborative Work: Complexity Management by Modeling ». ManComp 2016, 1st Workshop on Managed Complexity, 14 september 2016, Prague (République Tchèque). HAL : hal-01496699.
        •  Guillaume Loup, Audrey Serna, Sébastien Iksal & Sébastien George (2016). « Immersion and Persistence: Improving Learners’ Engagement in Authentic Learning Situations ». 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2016, 16 september 2016, Lyon (France), pp. 410-415. doi : 10.1007/978-3-319-45153-4_35. HAL : hal-01388000.
        •  Rubiela Carrillo, Elise Lavoué & Yannick Prié (2016). « Towards Qualitative Insights for Visualizing Student Engagement in Web-based Learning Environments ». WWW International World Wide Web Conference, 15 april 2016, Montreal (Canada), pp. 893-898. doi : 10.1145/2872518.2891076. HAL : hal-01313398.
        •  Aarij Hussaan & Karim Sehaba (2016). « Consistency verication of learner proles in adaptive serious games ». ELEVENTH EUROPEAN CONFERENCE ON TECHNOLOGY ENHANCED LEARNING, 16 september 2016, Lyon (France). HAL : hal-01337442.
        •  Elena Codreanu, Christine Michel, Marc-Eric Bobiller-Chaumon & Olivier Vigneau (2016). « The Acceptance of VLEs (Virtual Learning Environments) by Primary School Teachers ». CSEDU 2016 - Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education, 23 april 2016, Rome (Italie), 9p. HAL : hal-01267042.
        •  Jean-Charles Marty, Audrey Serna, Thibault Carron, Philippe Pernelle & David Wayntal (2016). « Multi-device Territoriality to Support Collaborative Activities ». 11th European Conference on Technology Enhanced Learning, EC-TEL 2016, 16 september 2016, Lyon (France), pp. 152-164. doi : 10.1007/978-3-319-45153-4_12. HAL : hal-01372051.
        •  Elena Codreanu, Christine Michel, Marc-Eric Bobiller-Chaumon & Olivier Vigneau (2016). « A Triangulated Model to Assess Adoption of Virtual Learning Environements in Primary Schools ». CSEDU 2016 - Proceedings of the 8th International Conference on Computer Supported Education, 23 april 2016, Rome (Italie), 7p. HAL : hal-01274646.
        •  Joseph Garnier, Jean-Charles Marty & Karim Sehaba (2016). « Familiarity and Goal Relevance Detection with the Component Process Model ». The Sixteenth International Conference on Intelligent Virtual Agents (IVA 2016), 23 september 2016, Los Angeles, California (États-Unis). HAL : hal-01361197.
        •  López-Arcos José Rafael, Jean-Charles Marty, Karim Sehaba & Luis Gutiérrez Vela1 Francisco (2016). « A formal method to design and evaluate interactive stories for pervasive learning games ». 10th European Conference on Games Based Learning, 7 october 2016, Paisley, Scotland (Royaume-Uni), pp. 381-390. HAL : hal-01361205.
        •  Lili Tong, Audrey Serna, Simon Pageaud, Sébastien George & Aurélien Tabard (2016). « It's Not How You Stand, It's How You Move: F-­formations and Collaboration Dynamics in a Mobile Learning Game ». In Proceedings of the 18th International Conference on Human-Computer Interaction with Mobile Devices and Services (MobileHCI '16). ACM, New York, NY, USA, 6 september 2016, Florence (Italie), pp. 318-329. doi : 10.1145/2935334.2935343. HAL : hal-01363632. .
        •  Hallifax Stuart, Karim Sehaba, Benoît Encelle & Jean-Charles Marty (2016). « Creation of GBL scenarios for multi-device environments ». 10th European Conference on Games Based Learning, 7 september 2016, Paisley, Scotland (Royaume-Uni), pp. 256-264. HAL : hal-01361212.
      • National conferences with peer review (4)
        •  Gaëlle Molinari, Maxence Trannois, Aurélien Tabard & Elise Lavoué (2016). « EMORE-L : un outil de reporting des émotions pour l’apprentissage à distance ». Actes de la 28ième conférence francophone sur l’Interaction Homme-Machine, 28 october 2016, Fribourg (Suisse), pp. 167-176. doi : 10.1145/3004107.3004126. HAL : hal-01383943. .
        •  Valentin Lachand, Audrey Serna, Aurélien Tabard & Jean-Charles Marty (2016). « De l’efficacité de visualisations indicielles ou symboliques pour la régulation d’activités collaboratives ». Actes de la 28ième conférence francophone sur l’Interaction Homme-Machine, 28 october 2016, Fribourg (Suisse), pp. 144-154. doi : 10.1145/3004107.3004115. HAL : hal-01383911. .
        •  Chen Wang, Bertin Nayo, Bertrand David & René Chalon (2016). « Allocation dynamique des voies de circulation : tests d'interprétation de la signalisation ». Les Rencontres de la Mobilité Intelligente, 27 january 2016, Paris (France), 10 pages. HAL : hal-01267359.
        •  Abir-Beatrice Karami, Karim Sehaba & Benoît Encelle (2016). « Extraction interactive de règles d’adaptation à partir de feedback utilisateurs ». Conférence Nationale en Intelligence Artificielle, Clermont-Ferrant (France). HAL : hal-01337451.
    • HDR, thesis (1)
      • HDR (1)
        •  Elise Lavoué (2016). « Soutien à l’auto-régulation des apprenants : conception d’environnements informatiques réflexifs et engageants ». HAL : tel-01404242. .
    • Book edition (books, chapters, seminars, congress, special numbers) (3)
      •  Romain Vuillemot, Jeremy Boy, Aurélien Tabard, Charles Perin & Jean-Daniel Fekete (2016). « LIVVIL: Logging Interactive Visualizations and Visualizing Interaction Logs ». HAL : hal-01535913. .
      •  Bertrand David, Salima Hassas, Véronique Deslandres, René Chalon, Danièle Patier, Jean-Baptiste Thebaud & Pierre Descombes (2016). « Freight Distribution Based on Delivery Area Booking ». Towards Innovative Freight and Logistics, Corinne Blanquart, Uwe Clausen, Bernard Jacob, John Wiley & Sons, Inc, pp. 75-88. doi : 10.1002/9781119307785.ch6. HAL : hal-01496315.
      •  Guillaume Chanel, Denis Lalanne, Elise Lavoué, Kristine Lund, Gaëlle Molinari, Fabien Ringeval & Armin Weinberger (2016). « Grand Challenge Problem 2: Adaptive awareness for social regulation of emotions in online collaborative learning environments ». Grand Challenge Problems in Technology-Enhanced Learning II: MOOCs and Beyond, Eberle J, Lund K, Tchounikine P, Fischer F. (Eds.), Springer, pp. 13-16. HAL : hal-01230569. .
  • 2015 (44)
    • Journals (11)
      • International journals with peer review (8)
        •  Elise Lavoué, Gaëlle Molinari, Yannick Prié & Safè Khezami (2015). « Reflection-in-Action Markers for Reflection-on-Action in Computer-Supported Collaborative Learning Settings ». Computers and Education, vol. 88, pp. 129-142. doi : 10.1016/j.compedu.2015.05.001. HAL : hal-01150258. .
        •  Yun Zhou, Tao Xu, Bertrand David & René Chalon (2015). « Interaction on-the-go: a fine-grained exploration on wearable PROCAM interfaces and gestures in mobile situations ». Universal Access in the Information Society, pp. 1-15. doi : 10.1007/s10209-015-0448-6. HAL : hal-01259411.
        •  Karim Sehaba & Audrey Serna (2015). « Decoding social situations in adolescents with Asperger through a serious game ». AMSE, Journal of the Association for the Advancement of Modelling and Simulation Techniques in Enterprises (Special edition HANDICAP), vol. 75, 2, pp. 234-246. HAL : hal-01205734.
        •  Magali Ollagnier-Beldame, Benoît Encelle & Yannick Prié (2015). « Video enrichment for sensory impaired people: Design issues and pilot studies on perception ». AMSE journals, Advances in modelling, vol. 75, pp. 95-105. HAL : hal-01301126.
        •  Chuantao Yin, Zhang Xiong, Hui Chen, Jingyuan Wang, Daven Cooper & Bertrand David (2015). « A literature survey on smart cities ». Science China Information Sciences. doi : 10.1007/s11432-015-5397-4. HAL : hal-01267110.
        •  Chuantao Yin, Shuaibing Zhu, Hui Chen, Bingxue Zhang & Bertrand David (2015). « A Method for Community Detection of Complex Networks Based on Hierarchical Clustering ». International Journal of Distributed Sensor Networks. doi : 10.1155/2015/849140. HAL : hal-01267111.
        •  Chuantao Yin, Bingxue Zhang, Bertrand David & Zhang Xiong (2015). « A hierarchical ontology context model for work-based learning ». Frontiers of Computer Science. doi : 10.1007/s11704-015-4200-4. HAL : hal-01267113.
        •  Jean-Charles Marty, Thibault Carron, Philippe Pernelle, Stéphane Talbot & Grégory Houzet (2015). « Mixed Reality Games ». International Journal of Game-Based Learning (IJGBL), vol. 5, 1, pp. 32-47. doi : 10.4018/ijgbl.2015010103. HAL : hal-01122620.
      • National journals with peer review (3)
        •  Christine Michel & Guillemette Trognot (2015). « Accroitre la valeur par l’expérience utilisateur en replaçant l’usager au cœur des bibliothèques universitaires. ». I2D – Information, données & documents, vol. 2015, 4, 3p. HAL : hal-01242429.
        •  Karim Sehaba & Aarij Hussaan (2015). « Architecture et modèles génériques pour la génération adaptative des scénarios de jeux sérieux. Application : Jeu d’évaluation et de rééducation cognitives ». Sciences et Technologies de l'Information et de la Communication pour l'Éducation et la Formation. HAL : hal-01205732.
        •  Bertrand David & René Chalon (2015). « Travail collaboratif situé pour l’ingénierie. Quels aspects à prendre en compte ? ». Revue des Sciences et Technologies de l'Information - Série ISI : Ingénierie des Systèmes d'Information, vol. 20, 4, pp. 39-62. doi : 10.3166/isi.20.4.39-62. HAL : hal-01259797.
    • Conferences (28)
      • International conferences with peer review (16)
        •  Thomas Steiner, Rémi Ronfard, Pierre-Antoine Champin, Benoît Encelle & Yannick Prié (2015). « Curtains Up! Lights, Camera, Action! Documenting the Creation of Theater and Opera Productions with Linked Data and Web Technologies ». International Conference on Web Engineering ICWE 2015, 26 june 2015, Amsterdam (Pays-Bas). HAL : hal-01159826. .
        •  Adam Rule, Aurélien Tabard, Karen Boyd & Jim Hollan (2015). « Restoring the Context of Interrupted Work with Desktop Thumbnails ». 37th Annual Meeting of the Cognitive Science Society, 25 july 2015, Pasadena (États-Unis). HAL : hal-01213708. .
        •  Rémi Ronfard, Benoit Encelle, Nicolas Sauret, Pierre-Antoine Champin, Thomas Steiner, Vineet Gandhi, Cyrille Migniot & Florent Thiery (2015). « Capturing and Indexing Rehearsals: The Design and Usage of a Digital Archive of Performing Arts ». Digital Heritage, 2 october 2015, Grenade (Espagne), pp. 533-540. doi : 10.1109/DigitalHeritage.2015.7419570. HAL : hal-01178053. .
        •  Madjid Sadallah, Benoît Encelle, Maredj Azze-Eddine & Yannick Prié (2015). « Towards Reading Session-based indicators in Educational Reading Analytics ». EC-TEL 2015, 18 september 2015, Toledo (Espagne). HAL : hal-01157183.
        •  Nam Tung Ly, Jörn Hurtienne, Robert Tscharn, Samir Aknine & Audrey Serna (2015). « Towards Intelligent and Implicit Assistance for People with Dementia: Support for Orientation and Navigation ». Interaccion, XVI International Conference on Human Computer Interaction, vilanova (Espagne), 31:1-31:4. HAL : hal-01193348.
        •  Baptiste Monterrat, Michel Desmarais, Elise Lavoué & Sébastien George (2015). « A Player Model for Adaptive Gamification in Learning Environments ». AIED 2015, Madrid (Espagne), pp. 297-306. HAL : hal-01165497. .
        •  Mohammed Tadlaoui, Karim Sehaba & Sébastien George (2015). « Recommendation of Learning Resources Based on Social Relations ». CSEDU 2015 - Proceedings of the 7th International Conference on Computer Supported Education, 25 may 2015, Lisbon (Portugal). doi : 10.5220/0005452304250432. HAL : hal-01205730.
        •  Olivier Champalle, Karim Sehaba & Alain Mille (2015). « Facilitate Sharing of Training Experience by Exploring Behavior Discovery in Trainees Traces ». 10th European Conference on Technology Enhanced Learning, {EC-TEL} 2015, 18 september 2015, Toledo (Espagne). doi : 10.1007/978-3-319-24258-3_3. HAL : hal-01205731.
        •  David Wayntal, Audrey Serna, Philippe Pernelle & Jean-Charles Marty (2015). « Multi-Devices Territoriality to Manage Collaborative Activities in a Learning Game ». 9th European Conference on Games-Based Learning (ECGBL), 8 october 2015, Steinkjer (Norvège), pp. 570-578. HAL : hal-01575884.
        •  Guillaume Loup, Sébastien George & Audrey Serna (2015). « Fondements et caractérisation des jeux épistémiques numériques pervasifs ». 7ème Conférence sur les Environnements Informtiques pour l'Apprentissage Humain, 5 june 2015, Agadir (Maroc). HAL : hal-01270121. .
        •  Nada Aouadi, Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty & Thibault Carron (2015). « A model Driven Architecture MDA Approach to facilitate Serious Game Integration in an e-learning environment ». 9th European Conference on Game-Based Learning, 9 october 2015, Streinkjer (Norvège), pp. 15-25. HAL : hal-01261218.
        •  Bertrand David & René Chalon (2015). « Situated cooperative work in engineering How to combine predictable and repeatable behaviors with creativity and agility ». 2015 IEEE 19th International Conference on Computer Supported Cooperative Work in Design (CSCWD), 8 may 2015, Calabria (Italie), pp. 443-448. doi : 10.1109/CSCWD.2015.7231000. HAL : hal-01260913.
        •  Bertrand David & René Chalon (2015). « Living Among Screens in the City ». HCI International 2015, 7 august 2015, Los Angeles (États-Unis), pp. 509-518. doi : 10.1007/978-3-319-20916-6_47. HAL : hal-01260860.
        •  Wayntal David, Audrey Serna, Philippe Pernelle & Jean-Charles Marty (2015). « Multi-device Territoriality to Manage Collaborative Activities in a Learning Game ». 9th European Conference on Game-Based Learning (ECGBL'2015), 9 october 2015, steinkjer (Norvège), pp. 570-579. HAL : hal-01261214.
        •  Wiem Maalej, Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty & Thibault Carron (2015). « Integration of Game Based Learning into a TEL Platform: Application to MOOCs ». 9th European Conference on Games Based Learning (ECGBL 2015), 9 october 2015, Steinkjer (Norvège), pp. 321-331. HAL : hal-01261217.
        •  Carine Touré, Christine Michel & Jean-Charles Marty (2015). « Refinement of Knowledge Sharing Platforms to Promote Effective Use: A Use Case ». 8th IEEE International Workshop on Knowledge Acquisition, Reuse and Evaluation (KARE 2015) in conjunction with 11th International Conference on Signal-Image Technology and Internet- Based Systems (SITIS 2015), 27 november 2015, Bangkok (Thaïlande), pp. 680-686. doi : 10.1109/SITIS.2015.127. HAL : hal-01263423. .
      • National conferences with peer review (12)
        •  Rubiela Carrillo, Elise Lavoué & Yannick Prié (2015). « Vers l'analyse de l'engagement de l'apprenant : une approche par la visualisation multi-échelle de traces hétérogènes ». Deuxième journée EIAH & IA, 3 july 2015, Rennes (France). HAL : hal-01231811. .
        •  Elena Codreanu, Christine Michel, Marc-Eric Bobillier-Chaumon & Olivier Vigneau (2015). « L'acceptation des ENT (Environnements Numériques de Travail) par les enseignants du primaire ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Conférence EIAH 2015, 5 june 2015, Agadir (Maroc), pp. 258-269. HAL : hal-01405954. .
        •  Florian Clerc, Marie Lefevre, Nathalie Guin & Jean-Charles Marty (2015). « Mise en place de la personnalisation dans le cadre des MOOCs ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain - EIAH'2015, 5 june 2015, Agadir (Maroc), pp. 291-300. HAL : hal-01177839. .
        •  Baptiste Monterrat, Michel Desmarais, Elise Lavoué & Sébastien George (2015). « Modèle de joueur pour la ludification adaptative d'une plateforme d'apprentissage ». EIAH 2015, Agadir (Maroc), pp. 348-359. HAL : hal-01165489. .
        •  Mohammed Tadlaoui, Karim Sehaba & Sébastien George (2015). « Approche pour la recommandation de ressources pédagogiques basée sur les liens sociaux ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), 5 june 2015, Agadir (Maroc). HAL : hal-01205736.
        •  Bertrand David & René Chalon (2015). « Les résultats du projet ALF (Aires de livraison du futur) et les liens avec d’autres approches ». Logistique urbaine : comment livrer responsable, 13 october 2015, Ecully (France). HAL : hal-01260932.
        •  Baptiste Monterrat, Michel Desmarais, Élise Lavoué & Sébastien George (2015). « Modèle de joueur pour la ludification adaptative d'une plateforme d'apprentissage ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Conférence EIAH 2015, 5 june 2015, Agadir (Maroc), pp. 348-359. HAL : hal-01405964. .
        •  Mohammed Tadlaoui, Sébastien George & Karim Sehaba (2015). « Approche pour la recommandation de ressources pédagogiques basée sur les liens sociaux ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Conférence EIAH 2015, 5 june 2015, Agadir (Maroc), pp. 192-203. HAL : hal-01405948. .
        •  Lili Tong (2015). « Supporting Design of Interaction in Multi-surface Environments for Collaborative Learning ». 27ème conférence francophone sur l'Interaction Homme-Machine, Rencontres doctorales, 27 october 2015, Toulouse (France), 4 pages. HAL : hal-01500439.
        •  Florian Clerc, Marie Lefevre, Nathalie Guin & Jean-Charles Marty (2015). « Mise en place de la personnalisation dans le cadre des MOOCs ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Conférence EIAH 2015, 5 june 2015, Agadir (Maroc), pp. 144-155. HAL : hal-01405942. .
        •  Guillaume Loup, Sébastien George & Audrey Serna (2015). « Fondements et caractérisation des jeux épistémiques numériques pervasifs ». 7ème Conférence sur les Environnements Informatiques pour l'Apprentissage Humain (EIAH 2015), Conférence EIAH 2015, 5 june 2015, Agadir (Maroc), pp. 41-52. HAL : hal-01405931. .
        •  Joseph Garnier, Karim Sehaba & Jean-Charles Marty (2015). « En immersion avec des Personnages Non-Joueurs socio-émotionnels ». Plate-forme Intelligence Artificielle, Jeux-Vidéo et IA (PFIA15), Rennes (France). HAL : hal-01531536. .
    • HDR, thesis (1)
      • HDR (1)
        •  Christine Michel (2015). « Analyse des usages des plateformes de construction de connaissances par des méthodes mixtes et réflexives pour l’amélioration de l’appropriation et de la structuration de l’information ». HAL : tel-01212203. .
    • Book edition (books, chapters, seminars, congress, special numbers) (4)
      •  Baptiste Monterrat, Elise Lavoué & Sébastien George (2015). « Toward an Adaptive Gamification System for Learning Environments ». Computer Supported Education, Susan Zvacek, Maria Teresa Restivo, James Uhomoibhi, Markus Helfert, Springer, pp 115-129. doi : 10.1007/978-3-319-25768-6_8. HAL : hal-01230587.
      •  Christine Michel, Audrey Serna & René Chalon (2015). « Le grand Lego des données et des services ». Architecture de l'information : Méthodes, Outils et Enjeux, Jean-Michel Salaun, Benoit Habert, De Boeck, pp. 119-138. HAL : hal-01151393.
      •  Benoit Habert & Christine Michel (2015). « Intégrer le transcanal - la matrice de Resmini et Rosati ». Architecture de l'information : Méthodes, Outils et Enjeux, Jean-Michel Salaun, Benoit Habert, De Boek, à paraitre. HAL : hal-01151401.
      •  Conole Gráinne, Klobucar Tomaz, Rensing Christoph, Konert Johannes & Elise Lavoué (2015). « Design for Teaching and Learning in a Networked World ». Springer. HAL : hal-01212118.
  • 2014 (5)
    • Conferences (4)
      • International conferences with peer review (3)
        •  Philippe Pernelle, Thibault Carron, Soumaya Elkadiri, Aurélie Bissay & Jean-Charles Marty (2014). « PLM Serious Game Approach available both for Change Management and Knowledge Assessment ». Product Lifecycle Management for a Global Market, 9 july 2014, Yokohama (Japon), pp. 323-332. doi : 10.1007/978-3-662-45937-9_32. HAL : hal-01215658. .
        •  Carine Touré, Christine Michel & Jean-Charles Marty (2014). « Re-designing knowledge management systems : Towards user-centred design methods integrating information architecture ». Knowledge Management and Information Sharing, 21 october 2014, Rome (Italie), pp. 298-305. ArXiv : 1601.08032. HAL : hal-01263410. .
        •  Carine Touré, Christine Michel & Jean-Charles Marty (2014). « What if we considered awareness for sustainable Kwowledge Management ? Towards a model for self regulated knowledge management systems based on acceptance models of technologies and awareness ». International Conference KMIS (International conference on Knowledge Management and Information Sharing), 21 october 2014, Rome (Italie), pp. 413-418. ArXiv : 1601.08030. HAL : hal-01263399. .
      • National conferences with peer review (1)
        •  Joseph Garnier, Karim Sehaba, Elise Lavoué & Jean-Charles Marty (2014). « Approche basée sur les traces d'interactions modélisées pour des agents socio-émotionnels dans les jeux vidéo ». Worshop Affects, Compagnons Artificiels, Interaction (WACAI 2014), 1 july 2014, Rouen (France), pp. 30-35. HAL : hal-01531497. .
    • Book edition (books, chapters, seminars, congress, special numbers) (1)
      •  Jean-Charles Marty & Thibault Carron (2014). « International Journal of Learning Technology - Special Issue on Game-Based Learning ». Inderscience Publishers. HAL : hal-01221883.
  • 2013 (3)
    • Journals (1)
      • International journals with peer review (1)
        •  Philippe Pernelle, Jean-Charles Marty & Thibault Carron (2013). « From Traces to indicators for Serious Games: Case study concerning a new way to introduce Product Lifecycle Management ». International Journal of Learning Technology, vol. 8, 2, pp. 127-146. doi : 10.1504/IJLT.2013.055670. HAL : hal-01174619.
    • Conferences (1)
      • National conferences with peer review (1)
        •  Jean-Charles Marty, Philippe Pernelle & Thibault Carron (2013). « Problématique d'awareness au sein d'un groupe d'apprenants dans des environnements basés sur le jeu ». EIAH - Atelier "Serious Games, jeux épistémiques numériques - Méthodologies de recherche pour l'étude des interactions, Toulouse (France), pp. 47-53. HAL : hal-01216132.
    • Others (1)
      •  Pascale Kuntz, Yannick Prié & Aurélien Tabard (2013). « Atelier Fouille visuelle de données temporelles GT1 - Visualisation d'information, Interaction, et Fouille de données ». Cet atelier organisé 'à IHM 2013 dans le cadre du groupe de travail (GT) VIF a pour objectif de réunir les chercheurs francophones intéressés par les problématiques liées à la visualisation d'informations, à la fouille visuelle de données et plus généralement aux approches visuelles et interactives pour la représentation et l'extraction d'informations et de connaissances. L'atelier porte sur la fouille visuelle de données temporelles. Les chercheurs invités présenteront leurs travaux en cours, puis travaillerons en groupe à identifier les problématiques partagées par les différentes communautés présentes, ou au contraire les problèmes rencontrés par une communauté auxquels une autre pourrait répondre. HAL : hal-00881096. .
  • 2008 (1)
    • Journals (1)
      • National journals with peer review (1)
        •  Olivier Champalle, Bertrand David, Guillaume Masserey & René Chalon (2008). « Du modèle de tâches à la configuration de l'ordinateur porté ». Revue des Interactions Humaines Médiatisées (RIHM) = Journal of Human Mediated Interactions, vol. 8, 1, p. 149. HAL : hal-00307366. .
  • 2006 (1)
    • Others (1)
      •  Romain Vuillemot (2006). « Modèles de navigation dans de grands corpus de documents : décomposition, classification et personnalisation. ». Ingéniérie des Connaissances, 30 june 2006, Nantes (France). HAL : hal-01583701. .
  • 2001 (2)

This team comes from the following activity Supporting Interaction and Learning by Experience from which you can display publications

Last update : 2018-01-30 08:21:54